Sådan lærer du at ro havkajak

Frederikshavn Kajakklub vil gerne give alle voksne mulighed for lære at ro havkajak sikkert og forsvarligt.

Hvis du har lyst til at prøve den skønne og fantastiske fornemmelse af at sidde på vandet og samtidig få rørt hele kroppen i et behageligt tempo er der gode muligheder i Frederikshavn Kajakklub.

Klubbens erfarne instruktører arrangerer hvert år Åbent Hus i april og et forløb i maj og juni, der består af vandtilvænning og træning i at ro havkajak. Helt konkret består det samlede forløb af:

1. Åbent Hus hvor du kan prøve at ro havkajak, se klubbens faciliteter og høre om klubbens arrangementer.
  2. En formiddag i Østervrå svømmehal, hvor nye roere introduceres til vandtilvænning og redningsøvelser klokken 9 – 12.
  3. Hver torsdag klokken 18-20 er der undervisnings- og træningsaftener for nye roere i at ro havkajak. Frederikshavn Kajakklub stiller kajakker og sikkerhedsudstyr til rådighed. Du skal selv medbringe løbe- eller joggingtøj samt vindtæt jakke og sko uden snørebånd.
  4. Herudover inviteres nye roere også til at deltage i klubbens fællesroninger tirsdag aften klokken 18-20, hvor der tages hensyn til at alle skal have en god oplevelse på vandet - og hvor der er masser af gode råd at hente.

For at deltage i ovenstående træningsforløb skal du melde dig ind i Frederikshavn Kajakklub efter første rotur. Kontingentet er for voksne 1.500 kroner pr. år.

Har du spørgsmål eller er interesseret i en prøvetur bedes du kontakte en af klubbens instruktører.

I Frederikshavn Kajakklub har vi af sikkerhedsmæssige årsager 3 betegnelser og tilhørende regelsæt for roere, der er:

NYBEGYNDERE:

• Må ikke ro alene – kun sammen med en erfaren roer
  • Den erfarne roer har ansvaret for sikkerheden

FRIGIVET ROER:

• Har taget frironingsprøve og roet min. 50 km sammen med erfarne roere